Vegan och sockerfri varm choklad

Tyvärr får ni dras med en mobil bild eftersom min kameras batteri bestämde sig för att ta slut just nu.
 
Sedan en tid tillbaka har jag minskat på intaget av mjökprodukter eftersom det både i fitness/hälso världen pratas mycket om att det är bra att utesluta det samt att det sägs att det är bra för personer med ADD/ADHD att utesluta mjölken. Likaså sägs det ju en del om socker som ni redan vet sedan innan att jag har varit utan nu i snart tre veckor. Därför letar jag hela tiden efter nya recept på saker jag tycker om men fått ta bort. En av dom som jag varit sugen på och hitta ett nyttigt bra substitut till som inte innehåller varken socker eller mjölk har varit just varm choklad. Och efter massa letande och pusslande med recept så gjorde jag i morse när jag orkat mig upp ur sängen ett försök till en varm choklad utan socker och mjölk och det här är resultatet.
 
Vegan och sockerfri varm choklad (1 pers)
3 dl osötad mandelmjölk
2,5 tesked honung
1 matsked raw kakao
 
 
Sen går det givetvis att ändra lite på det beroende på exempelvis hur söt du vill ha din varma choklad,
så tar du mer eller mindre honung. Samt om du gillar någon annan typ av ersättning för mjölk så kan du ju testa det istället, mandel mjölken har ju som sagt en rätt nötig smak så det kanske inte är alla som gillar det, men jag tycker är ett kanon substitut till mjölk och är min favorit. Har sett i en del recept att dom väljer att ha endast vatten. När det kommer till kakao väljer jag rå kakao eftersom det är mycket nyttigare och alla bra ämnen är kvar i kakaon till skilland från vanlig kakao då mycket bra ämnen försvinner i processen. Jag köper min raw kakao på Pierras livs på hötorgshallen, så om du bor i stockholm rekommenderar jag dig att köpa det där! det är dessutom inte så dyrt. Framöver tänkte jag testa en annan ingridiense att inkludera i varma chokladen som jag inte hört om förut och var lite för feg för att testa nu.
 
Förutom den varma chokladen dricker jag ekologisk apelsin juice, äter glutenfria LCHF frökex med getost på och sen ett ägg för att få lite proteiner i sig med.
 
Kärlek,
 
 
I quit sugar - delicious - hot chocolate - milk free - sluta med socker - sockerfri - sugar - sugarfree - varm choklad - vegan - warm chocolate
1
Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

Svar: Vad roligt att höra :) Jag ska ta och kolla på detta, och hör av mig till dig inom kort!
Vänligen,
Nicolina
nicolinadreamy.blogg.se