Socker & ADD/ADHD

Sugar
Photo Copyright by Moyan Brenn
 
Socker sägs vara en riktigt bov och riktigt dåligt för oss med ADD och ADHD. Att man lätt kan bli beroende av det och inte kan sluta äta socker. Jag har inte tidigare haft särkilt stora problem med socker. Det är nu när jag började plugga det blev rejält jobbigt, med tanke på att jag tidigare bara ätit socker på helgerna blev det sen mer och mer för att hålla upp energin och orka sitta alla timmarna av plugg för att klara tentor m.m. Det är nu nästan tre veckor sedan jag tog en paus från socker och jag kan säga att jag inte ångrat det en sekund. Sen dess har jag läst väldigt mycket om socker bland annat boken 50 genvägar till ett sockerfritt liv. Jag som tidigare trodde att jag visste en del om socker och tyckte att jag var duktig som undvek det så pass mycket har nu ändrat lite uppfattning ytterligare. Det vill säga att det fanns väldigt mycket mer att lära sig om socker och hur det påverkar oss, oavsett om man har ADD eller ADHD. Även om det så klart finns massa anledningar till att det faktiskt kan påverka oss med ADD/ADHD värre.
 
Att ta bort socker helt och hållet ur mitt liv har aldrig varit ett alternativ och är väl inte det nu heller. Däremot kommer jag framöver hålla mig ifrån socker så mycket jag kan, men samtidigt utan att sätta förbud mot att då och då få unna mig en chokladkaka eller något annat med socker i. Men det är också för att jag är medveten om det och ser att jag med största sannolikthet kan leva ett liv då jag för det mesta väljer bort socker men kan ta det då och då utan att bli beroende eller må dåligt när jag inte äter det. Och det funkar givetvis inte för alla.
 
Jag har hittat en hel del intressanta recept som jag som sagt lovat att dela med mig av framöver. Till och börja med tänkte jag dela med mig av en länk till ett recept på kanelbullar på en av mina favorit bloggare när det kommer till kost & hälsa, Anja som bloggar på Elle, här är hennes recept på gluten och mjökfria kanelbullar. Nu när jag i dagarna tänkte testa mig på att göra dom kommer jag istället för stevia strö byta ut detta mot honung (ev behöver man lägga till lite av "mjölet" då) men jag tar hellre honoung än stevia strö som är ett typ av sötningsmedel, som kan vara okej i små mängder men då är ändå honung bättre. Annars är det ett kanon recept enligt mig! och hon har massa mer riktigt intressanta recept!
 
Kärlek,
 
1
Matilda - Skönhetsblogg

Jag har ADD, undra om det är därför jag veeerkligen inte kan sluta med godis...

Svar: Det kan vara en anledning till det, om man har ADD har man mindre av vissa ämnen i hjärnan, ämnen som på ett sätt ökar när man äter socker, men tyvärr dör lika snabbt som gör att man måste fylla på hela tiden. Vilket gör att många med ADD och ADHD kan bli väldigt lätt beroende av socker. Så det är bra om man kan byta ut socker och ta bort det så mycket man kan. Kommer skriva en del mer om det framöver :) så du får gärna kika in då för lite tips & idéer kring det!
nicolinadreamy.blogg.se