Stoppa din prestations jävel - prestationsångest

blogg-nicolinadreamy (41 av 1)
Hur många har inte tidigare upplevt det med prestations ångest, det tror jag det flesta har. Jag skulle säga att den där prestations jävelen, är med mig lite för ofta nu för tiden. Den blockerar mitt skrivande, och stoppar mig från att skriva rader. Nästan inget känns tillräckligt nog. Det är så mycket jag vill skriva och berätta för er, så mycket erfarenheter jag vill dela med mig av. Innerst inne vet jag att jag är en otroligt klok person, som varit med om en hel del och jag har mycket och dela med mig av. Samtidigt blir man rädd att det inte ska räcka till. Så motivationen drar sig tillbaka och fram kommer prestations ångesten. Min medicin mot prestations ångesten, är att tänka "man gör alltid sitt bästa även om det blir dåligt". Att det enda jag kan vara är öppen med det, att jag känner det att jag gör mitt bästa. Och påminna mig själv om att jag älskar och skriva, och det är tillräckligt. Så jag går emot känslan och skriver i alla fall. Jag gick en jätte bra kurs nu i våras där vi pratade en del om just prestations ångest.
 
 
Här är två tips på hur man kan tänka angående prestations ångest från den kursen. Har du återkommande tankar/hjärnpladder (prestations ångest,oro)? försök komma ihåg dom, skriv ner dom så att du kan säga "nu kommer den tanken igen"
 
När du tänker att du är värdelös, att du inte klarar det tänk istället: "jag är en gul bannan" ja tänk det istället för värdelös, för det är lika sant som att man är värdelös.
 
 
Man gör ju helt enkelt så gott man kan! Och det är good enough! Hur gör ni för att få bort eran prestations ångest? och när upplever ni prestations ångest?
hjärnpladder - hjärnspöken - motivation - oro - prestation - prestations jävelen - prestationsångest - värdelös - ångest