Musik som sorgbearbetning

För källa klicka på bilden.
 
Bearbeta sorger och kriser i livet med musik. Är något som är viktigt för många för att exempelvis känna igen sig i texterna eller bara glida iväg till musikens toner. För mig har musik varit otroligt viktigt och extra viktigt i kriser som varit i livet. Men jag tror också att jag och många andra med ADD/ADHD har extra mycket behov att känna igen sig i saker då man så ofta känner sig utanför i samhället, känner sig annorlunda och där med kan det kännas skönt att känna igen sig i texter till låtar. Jag själv är också väldigt intresserad av text och ord och har alltid varit så att relatera text och ord från andra i både musik och all möjlig text har alltid känts naturligt för mig. 
 
Nu när det är kaos i livet så kan det många gånger för mig känna en lättnad när någon annan berättar vad jag känner inombords och det är så det känns att lyssna på visa låtar att man får ut det man känner inombords. Även om jag rent genrelt är en människa som känner väldigt mycket och lätt släpper ut känslorna, så kan de ofta bli i sorg och kriser att man försöker undvika det för att orka med vardagen. Då är musik bra för att släppa ut allt det där och tillåta tårarna komma. Hur gör du när du sörjer något? Kan vara allt från en bortgång av någon du älskar till ett uppbrott med en vän/flickvän/pojkvän. Och hur gör du i kriser för att orka? 
 
Detta är ett av mina sätt, att ha musiken nära och tillåta sig att sörja och känna och ge saker tid. Jag vill gärna höra om era sätt! 
 
Kärlek,