Konsten att kunna ta emot komplimanger

Random bild på mig från förra helgen.

Är nu på väg till Nykvarn ska få va med och hjälpa härliga bröllopskoordinatorn Maria på vackra Vidbynäsgård. Är exalterad samtidigt som jag är rätt nervös. Blir en riktigt hel dag/kväll och ska bli super kul! 
 
Nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av ett inlägg om komplimanger, om konsten att ta emot komplimanger.
 
Jag är en sån person som har väldigt lätt för att ge komplimanger för mig handlar det väldigt mycket om ärlighet och utrycka det man tänker/känner. Men att ta emot komplimanger har inte alltid varit det lättaste, ofta har jag blivit generad och undrat om komplimangen verkligen är menat för mig. Svårast att ta emot för mig har alltid varit komplimanger om egenskaper och saker jag gjort medans komplimanger om utseende inte varit lika svårt. Jag har nästan alltid varit hyfsat trygg i mitt utseende, stil och kläder även om de funnits lite tvivel med det också. 
 
Men hur kom jag ditt jag är idag? Hur lärde jag mig att inte bara låsas ta emot komplimanger av alla dess slag utan verkligen ta emot det innerligt och genuint? Tror det handlar väldigt mycket om att se sitt eget värde. Om att vara medveten om att lika väl som man så lätt ofta tycker man ex är dålig på saker så varför skulle man inte kunna vara bra på saker också? Att se det realistiskt att om jag kan vara dålig på en del saker kan jag även vara bra på saker, och ta emot komplimangen.
 
Andra sättet som kan innefatta även komplimanger är att lita på att andra menar det dom säger, att om dom säger ex att du är otroligt ambitiös eller att du är fin/vacker eller passar väldigt bra i ett klädesplagg så menar dom också det. Stryk bort inre tankar om att personen säger det för att va snäll, utgå bestämt från att dom menar det för annars kunde dom låtit bli och sagt det.
 
Det sista du kan göra för att ta emot komplimanger är att själv lita på din kunskap, vare sig det är att klä dig snyggt, göra något jobb/aktivitet eller annat. Samt att du nog innerst inne kan känna att komplimangen om att du är väldigt omtänksam ja den stämmer om du gräver längst inne i ditt inre efter svaret. Lita på dig själv och din egen vishet, det kan du alltid göra även om du inte litar på andra så kan du alltid lita på dig själv. Så ta emot komplimangen!
 
Love Love Love
Nicolina