Ursäkta men jag är kanske nog rätt bra på det där..

 
 
 Gammalt självporträtt från cirka 2007.
 
Jag har märkt att jag i det senaste har blivit mer och mer uppmärksam både hur andra och hur jag själv utrycker mig. Och något jag blir rätt ledsen över är att märka att många gånger få höra från mig och andra, att man ursäktar sig i situationer man inte alls skulle behöva göra det.
 
Jag tänkte härom dagen på att skriva ett inlägg om hur mycket jag älskade fotografering förut och hur det ändrades (det inlägget kommer för övrigt snart..) Och då tänkte jag på vad jag skulle skriva i det, och tänkte "……..och när jag ser tillbaka på mina fotografier så tänkte jag gud vad duktig jag var ändå, även om jag inte varken var eller är en proffsfotograf". Direkt efter jag hade tänkt tanke, blev jag rätt sur på mig själv. Men den tanken stoppade jag lika fort, för att dömma sina tankar behöver man inte göra. Jag stannade upp och tänkte istället att den meningen skulle blivit kapad tidigare och istället skulle det stått ""……..och när jag ser tillbaka på mina fotografier så tänkte jag gud vad duktig jag var". För att ursäkta sig själv och berätta för andra att ja jag är bra på det, men jag är inte lika bra på det som den där proffset är ju verkligen att nedverdera sig själv i samma mening som man först sa något bra om sig själv.
 
Jag tror vi gör det mer än vad vi tror vi gör. Därför tycker jag det är super viktigt att vi måste uppmärksamma det, och sluta med det beteende. Vi borde hylla oss själva mer, klappa oss själva på axeln och berätta för oss själva hur bra vi är både till oss själva och till andra. Samt göra likadant mot människor runt oss. Men framför allt så borde vi sluta med att ursäkta oss på de sättet!
 
Så min tanke jag vill skicka till dig är att iakta både dig och andra, och om du eller någon annan ursäktar sig, ta upp det och ta bort det och låt det du eller personen sagt vara utan en ursäkt. Varken du eller någon annan behöver ursäkta dig på det visset! Det vi istället borde öva på som många svenskar glömt, är att be om ursäkt när vi går in i folk på stan, men det är ju en annan historia i sig ;)
 
Love Love Love,
 
 
 
uppmärksamma - ursäkta sig - ursäkta sig själv