Hur kan anhöriga till person med ADD/ADHD hjälpa till & skapa en lung & härlig Jul?

 
 
Julkaos, Julstress, bråk & panik.
Det är juletider och det kan vara så mysigt på alla det sätt och vis. Ofta samlas man hela familjen och släkten och firar, äter gott, öppnar julklappar och ser på kalle anka på tv. Det är verkligen en tid för omtanke och kärlek. Men allt för ofta så är det inte det enda som blir i alla familjer. Vissa har det värre än andra, men något som jag tänkt på i år som jag ofta upplevet som jobbigt och alltför ofta vid juletider är en del bråk som uppstår då. Jag vill inte på något sätt säga att min familj eller släkt är elaka, för det är dom långt ifrån. Jag säger inte heller det här för att hänga ut någon på något sätt. Utan jag öppnar upp om detta jag vill berätta för en helt annan anledning. Att få fler att förstå. Har du en anhörig som har ADD/ADHD? då tycker jag att du ska fortsätta läsa.
 
Jag vill berätta om en del saker som jag upplever kan ställa till det och krossa en bra jul till en katastroff eller väldigt jobbig eller tung Jul. Jag minns en del jular tydligt, när min då odiagnositerade ADD ställde till det för mig. På ett sätt så ser jag det så, men idag så ser jag det även som att det faktiskt inte är mitt fel, i alla fall inte fullt ut.
 
Något jag och många andra med ADD/ADHD tycker är jobbigt är förändringar, när saker som man allt hållt på julen helt plötsligt tas bort eller man ska göra annorlunda. Tänkt efter en extra gång innan ni väljer att göra något sådant, det gäller egentligen alla dagar men jag kan tycka att på något sätt så känns det extra mycket vid just Jul.
Om det är så att en kär tradition eller i huvudtaget en tradition vid Jul behövs tas bort, prata gärna med din anhörige med ADD/ADHD och förbered den för detta, så det inte kommer helt plötsligt. För en person med ADD/ADHD mår mycket bättre av att bli förbred, så förbered och har förståelse att minsta förändring för dig kan vara stor för en person med ADD/ADHD.
 
Förväntningar är något alla har vid julen, men min upplevelse att vi med ADD/ADHD har en förmåga att få änu mer höga förväntningar över allt mellan himmel och jord, och där ibland Jul. Att ha skyhöga förväntningar som sen inte levs upp till gör en besviken, grinig och lätt väldigt känslig. Så ha lite överseende med det, och ta det inte lätt vindigt. Det som inte känns så stort för dig kan kännas betydligt mer nedslående och ledsamt för en annan person. Tänk på det!
 
Kopplat till just förväntningar inför exempelvis jul kan det även för mig komma väldigt mycket räddsla. Räddslan att göra fel just för att många jular har innehållt bråk som satt sig kvar som en tagg i mig. Många gånger små saker tycker en del, men saker som blivit stora för mig. Därför finns den där räddslan om att måtte jag inte göra något fel nu igen. Snälla du som anhörig låt inte din vän/familjemedlem/släkting eller partnet med ADD/ADHD behöva känna så. Vissa att du finns där och att ni ska göra allt tillsammans för att skapa en Jul som ni alla kan känna sig trygga och glada över.
 
Stress, Jul stress. stress är något av det värsta en ADD/ADHD person vet. Men den kommer jag berätta mer om i ett senare inlägg. Men i huvudtaget vill jag säga att i dessa tider när man ska ta och tänka på varandra. Så skulle jag vilja lyfta upp lite av alla det saker som kan vara jobbigt vid jul för en person med ADD/ADHD. Finns väldigt mycket mer att även lyfta upp så som att det kan vara jobbigt för en person med ADD/ADHD med alla dessa intryck som kan bli vid Jul att man lätt blir slut i huvudet och lätt irriterad. Att man kan bli trött över att umgås med mycket folk om man har stor släkt, visst att alla blir trötta med för en person med ADD/ADHD kan det vara mycket tyngre då man har mycket mindre energi.
 
Men sen måste man också komma ihåg att det är olika. Och jag tror att en bra sak och göra oavsett om man har en anhörig som har ADD/ADHD är att innan jul höra med dom närmsta om hur dom önskar sig sin jul, hur dom vill att den ska vara. För att man alla ska jobba emot samma mål, och att alla ska möta varandra. Med detta vill jag inte säga att bara anhöriga till personer med ADD/ADHD ska hjälp och anpassa sig. Utan även personen med ADD/ADHD ska givetvis försöka sitt bästa så att ens anhöriga får sin önske Jul med. Men något jag ofta uppelver är att många personer med ADD/ADHD har varje Jul fått anpassa sig efter hela tjocks släkten, men när anpassar sig någon efter oss? Allt för sällan är min uppfattning.
 
vill även säga ett tack till min älskade familj och släkt, för att jag vet att ni försöker & vill. Det är viktigt! och det betyder mycket för mig att ni gör det. Så att alla fortsatta Jular, kan vara minnen blott av bråk & istället fyllda av kärlek. Älskar er!
 
Kärlek & Julkramar,
 
 
 
 
2
Anonym

Så himla fint skrivet!
Själv är jag helt slut och utpumpad när julafton väl kommer pga alla förberedelser, shopping, städning osv. Och så ska jag dessutom jobba på julafton. Plus "se till" att min familj har det bra den dagen, utan mig. Jag har en bra man som fixar det där, jag vet. Men kan ändå inte låta bli att styra upp och fixa för dom.

Ett stort problem hos oss med julen är när vissa vuxna som vi firat med fått många fler och mycket dyrare julklappar än barnen. Barnen önskar sig mobiltelefoner, datorer, filmkameror, laptop osv och så får dom inte det. De är tacksamma för det dom får, men på de yngre i familjen med adhd tar det en sjuhelvetes skruv med denna orättvisa när farmor och farfar öppnar sina svindyra klappar inför barnen och får exakt de där sakerna som barnen önskat sig.
Helknäppt och inte alls passande för oss.
Så nu väljer vi i fortsättningen att fira vår jul för oss själv. Släkten kan vi träffa sen.

Svar: Tack så jätte mycket! Blir jätte glad av din kommentar :) tack!det är trist att det ska vara så men det är skönt att du har en bra man som kan hjälpa dig. Ni kanske hade kunnat dela upp det mer innan också, så du slapp vara så slut till julen? men jag vet hur det är, oftast är ju en del andra för långsamma med att göra saker så man gör det själv istället och gör för mycket och sliter ut sig :/

uch förstår problematiken! men det är ju bra att ni har kunnat lösa det bra så i alla fall :)
nicolinadreamy.blogg.se

natalie

Hej! Det är alltid kul att läsa din blog.Har läst alla inlägg. Verkar jobbigt med ADD. :(
Men du är duktig som får så mycket gjort ändå! Har det hånt något? Du skriver inte lika ofta längre. <3

/Natalie

Svar: Tack så jätte mycket för din kommentar! och roligt att du tycker om att läsa den :) Ja de är inte lätt alla gånger, det är det inte. Men man får inte ge upp & de blir bättre när man lär känna sig själv och sina begränsningar mer & börjar acceptera och hitta genvägar :) Nejdå, bara väldigt mycket i livet i allmänhet skulle man väl kunna säga. Men jobbar på att komma igång igen och skriva! för jag älskar och göra det. Och att sprida budskapet om både ADD och om att älska sig själv. Tusen tack igen för din kommentar! <3
nicolinadreamy.blogg.se