ADD & medicin

 På bilden är medicin jag åt dels för att jag var sjuk & den senaste ADD medicinen Elvanse.
 
Jag har så länge jag kan minnas inte gillat medicin. Jag tar sällan ens huvudvärkstabletter om jag inte verkligen har riktigt ont och det inte gått över trots att jag ätit, druckit vatten och försökt vila. Så när jag för några år sedan hade en depression och dom ville att jag skulle äta medicin var jag väldigt negativ till det. Men jag gick tillslut med på att testa både mediciner för depression men även sömntabletter för mina sömnsvårigheter. Men inget av det hjälpte, jag tror jag testade ungefär 4-5 olika mediciner för depressionen, och cirka 3 stycken olika sömntabletter. Men inget av det fungerade, det var bara en massa biverkningar, den ena hemskare än den andre. I samma veva hade jag en riktigt dålig läkare som inte berättade ordentligt om dosering vilket resulterade i att jag fick i mig för mycket medicin, jag svimmade och slog med väldigt rejält. Jag hade turen att prata med mamma i telefon när det hände, och ja det är en hel historia för sig det. Efter det fick jag en ny läkare, en läkare som inte trodde på att trycka i patienter medicin och sa till mig att jag var överkänslig mot medicin och att jag inte skulle ge på mig mer sådant, vilket jag inte heller ville efter den tidigare händelsen. 

Sen nu för några månader sedan fick jag efter ordentlig utredning, veta att jag har ADD. Ännu en gång var dom på mig om medicin, och jag gick med först på att prata lite om det. Läste om det en del och tänkte att ja okej det kanske är värt ett försök i alla fall. 

Jag fick först testa Concerta, jag kände inte av något speciellt alls av den. Så dom höjde och höjde men jag fick bara biverkningar av ångest och kände mig inte alls som mitt glada jag. Så jag fick sluta och det blev dags för nästa medicin.

Ritalin, även där kände jag inget direkt först men vid andra dosökning började jag känna mig som jag beskriver det "lite mer ordnade tankar i huvudet" vilket ju kändes skönt men samtidigt hade jag förväntat mig mer, att bara få lite mer ordnade tankar kände inte jag var tillräckligt. Så dom ökade dosen mer, och i och med att dosen ökades mer fick jag en fruktansvärt ångest, som satt ända upp i halsen och var öerthört obehaglig. Jag gick med den ett tag och hoppades att den skulle gå över men det gjorde den inte. Så tillslut fick jag säga till och även den medicinen togs bort. 

Sen blev det dags för den tredje medicinen, Strattera. Den märkte jag ingen positiv effekt av alls. Jag fick istället sömnsvårigheter, som bara ökade och blev ännu värre när dom höjde dosen. Jag försökte kämpa på och tänkte att det kanske går över och blir bättre men det blev det inte. Jag började känna mig otroligt nere, och jag var som en zoombie, och så fruktansvärt trött men kunde knappt sova något alls. Tillslut orkade jag inte mer och sa ifrån och även den här medicinen togs bort. 
 

Sen var det dags för Elvanse, jag upplevde direkt mig själv mycket piggare än vanligt och tänkte att nu hjälper det! jag hade hört så mycket positivt om den här medicinen. Men sen kom biverkningen, inget aptit. Jag åt på morgonen och sen kunde jag knappt få i mig något alls på hela dagen förens sent på kvällen då medicinen gick ur kroppen. Och att inte kunna äta, försöka träna och leva ett bra liv visade ju sig självklart vara nästintill omöjligt. Visst jag kände mig pigg på ett sätt, men samtidigt sa kroppen ifrån och energin var nästintill obefintlig. Det blev inte bättre när dosen höjdes, då blev aptiten ännu mer påverkad. Och jag bröt nästan ihop av att inte kunna äta, och gå ner 3 kg i vikt på kort tid. När jag då ville göra något åt detta och prata med min läkare så vart det omöjligt eftersom hon var på semester. Och ingen annan tog tag i det. Fast jag mådde riktigt dåligt och försökte prata med dom så lyssnade ingen. När jag till slut fick komma till en annan läkare så tog hon bara bort medicinen och sa att hon inte kunde göra mer nu, att jag behövde vänta på min ordinarie läkare. Som jag sen fick veta inte hade en tid för mig förens i November. 

Nu har jag lyckats kämpa för min rätt och hoppas på att jag nu efter prat med chefen på stället att få en tidigare tid och få ordning på medicinen. Men nu idag så är jag här utan medicin, vilket jag inte vet om jag gillar eller inte. Jag hade väl förstora förhoppningar om hjälp av mediciner. Och det som var skönt med Elvanse var ju att vara mer pigg och inte känna sig så slö i huvudet hela tiden. Men hur det blir med mediciner framöver återstår och se. Detta är i alla fall min resa med mediciner hittills. 

Kärlek,
 
 

AD(H)D - ADD - ADD medicin - ADHD - Biverkningar - Concerta - Elvanse - Ritalin - Strattera - medicin