Ihärdighet är envishet med ett tänkt syfte

 
Att vara envis vad betyder det för dig. När jag tänker på ordet envis så popar detta uttryck upp i huvudet "Envis som en åsna" alltså att man är väldigt envis. Men vad betyder egentligen envis? och vad betyder det för mig? för dig? Det beskrivs bland annat i ordbok med 1. som inte ger sig enveten, ihärdig. För en del är envishet någon dåligt, någon som bara vill sitt och inte ger sig, och blir nästan egoistisk för att den är så envis med att nå ditt den vill utan att ta hänsyn till andra. Envis med dess åsikter och det den står för och ger sig inte en tumm för andra, utan bara vet att den har rätt och alla andra har fel. Om man ser på envishet på det sättet så tänker väl dom flesta att envishet inte är någon särkilt bra eller fin egenskap. Men som alltid finns det ju fler sidor av myntet..

För mig innebär envis eller envishet att trots motgångar kämpa sig framåt. Att inte ge sig för det man tror på. Jag har varit med en hel del i livet och det har funnits många gånger jag kunnat bara gett upp, satt mig ner och bara struntat i allt, bara låtit saker passera och inte lägga vikt eller bry mig om det. Men sådan är inte jag, för jag är envis. Envis med att inte ge upp och ge mig, envis för att komma framåt i livet och nå allt det bra, det fina. Envis med att lyckas med saker jag tar mig ann. Någon annan som är envis är min älskade far, kanske därför vi krokar ihop en hel del rätt ofta. För precis som de flesta säger om oss så är vi väldigt lika när det kommer till mycket, vi är precis lika envisa båda två. Envishet som gör att man blir driven och ambitiös. 
Vad betyder envis/envishet för dig?

Love Love Love
 
 

enveten - envis - envishet - ihärdig - inte ge upp - kämpa