En sak i taget..,

Teckning av min vän Ellinor @konstarkivet på instagram.
 
I vårt stressade samhälle ska man alltid vara på gång, i fart och gärna göra så mycket som möjligt och gärna på så kort tid som möjligt. Samt att man ska göra fler saker samtidigt. Hur ofta har inte företag sökt efter en person som ska klara av att "ha många bollar i luften samtidigt".
 
 Även om jag tror att vi mer och mer börjar inse att det inte är det rätta. Att det som räknas är inte att kunna göra så mycket som möjligt utan att istället kunna göra något riktigt bra. Framför allt att göra en sak i taget. Det är något jag tror fler skulle behöva ta sig en funderare över. Är du sådan att du gör flera saker samtidigt? Får du mycket gjort av det? Mår du bra av det? 
 
I många fall tror jag att det är precis tvärtom. Att man när man gör för mycket saker samtidigt inte blir effektiv utan ineffektiv. Jag tror verkligen på att göra en sak i taget i många fall. Men inte alla fall och alltid. Jag hatar exempelvis och diska och att bara stå och diska är för mig fullständigt ologiskt, utan då lyssnar jag på musik eller lyssnar på en pod samtidigt och genast blir min diskning bättre. Däremot när jag jobbar med mina företag gör jag på ett helt annat sätt. 
 
 
Efter att ha fått ett jätte bra tips så följer jag det och det funkar 9 av 10 fall riktigt bra. Varje dag jag jobbar har jag en sida i ett block där jag skriver 6 punkter varken mer eller mindre. Det får då variera i hur stora det olika målen är, alla får inte va stora. Jag gör sen en prioritets ordning och börjar med det akutaste och jobbigaste först och så betar jag av en sak i taget. Det blir effektivt, man får mycket gjort, känner sig duktigt och framför allt man mår bättre och blir inte stressad. 
 
Jag kommer skriva mer om att göra en sak i taget men då ihop med att vara mindfullness i det. 
 
Men min fråga till er är gör ni en del saker en sak i taget? Vilka? Och vilka tillfällen gör ni inte det och ändå mår bra av det? 
 
Love Love Love 
 
 
 
effektiv - en sak i taget - fokus - fokuserad energi - ineffektiv - one thing at a time - stressad