Att vara snäll utan att ha förväntningar är det sannaste formen av snällhet.

 
Min vän Ellinor, som inte bara är snäll utan även heter det i efternamn.
@konstarkivet på instagram där hon tecknar helt underbart fin
 
Hur många har inte fått höra att man är snäll, och sen tyckt att det var ju en väldigt tråkig komplimang. Även jag har tänkt så många gånger. Det får mig att se tillbaka på tiden i skolan, när var och en fick ett fint färgat papper med ens eget namn längst upp, sen skulle det skickas runt och alla precis ALLA var tvunga att skriva något positivt på det färgade pappret. Jag kom ihåg många ledsna stunder då lapparna var fulla med ordet snäll. Tanken ekade i huvudet "Snäll skriver man bara till den man inte kan komma på något annat bra om". Hur jobbigt var inte det att bära på den insikten. För övrigt en rätt dumm uppgift att göra tycker jag, även om det finns goda bra saker med den också.
 
Men tillbaka till ordet snäll, nu mera tycker jag att det är ett bra ord och en väldigt fin komplimang att få. Jag skulle snarare säga att, att vara snäll är få förunnat. Det finns så mycket elakheter här i världen och det är långt från alla som verkligen kan leva upp till ordet snäll. För mig är ordet snäll någon som ser till andra och inte bara sig själv, någon som kan göra en fin handling utan att reflektera över vad det kan ge än själv utan bara gör det för att man vill och menar väl och att man inte bryr sig om att få något tillbaka. Plus att snällhet faktiskt i det flesta fall kommer tillbaka till dig själv i slutändan. Det är bara några sätt att beskriva ordet snäll. Någon annan som beskriver om att vara snäll är författaren Stefan Einhorn i sin bok  Konsten att vara snäll, det är en väldigt bra och tankvärd bok så om du inte har läst den så tycker jag definift att du ska göra det. Något annat att minnas och tänka på, som jag tänkte skriva mer om senare är att vara snäll mot sig själv.

Men nu till lite undringar, Vad skulle du säga är att vara snäll? Vem tycker du i din omgivning är extra snäll? Tänk efter och berätta det för den personen.
 
Love Love Love
Nicolina
Stefan Einhorn - elakheter - komplimang - konsten att vara snäll - snäll - snällhet - va snäll - var snäll mot andra - var snäll mot dig själv