ADD, ADHD Kost

 En av mina favoriter att ersätta mjök med i exempelvis smoothie, mandel mjölk.
Klicka här eller på bilden för källa.
 
Jag har sedan jag fick veta att jag har ADD läst på om allt möjligt för att kunna göra livet bättre och lättare. En sak som nämndes väldigt ofta var att ändra kosten på olika sätt. Några förslag var att utesluta laktos och gluten. Det är även något jag läst en hel del av i flera av det fitness och kost bloggar jag följer, samt något som även Ben som skapat MI40 (muskelbyggnings program, med både kost & träning). Så efter ha hört så mycket källor som visar på att det genrellt är bättre för människan att undvika gluten och laktos men att det även speciellt rekommenderas för personer med ADD & ADHD så bestämde jag mig. Så jag har under en tid nu fasat ut eller undvikt gluten, laktos men även mjölkprotein så mycket jag kan. Visst det är en otrolig omställning, men det är också väldigt spännande. Och marknaden har på senare tid ökat otroligt mycket med produkter som är gluten, laktos och även helt mjölkfria. Så även om det fortfarande är lite krångligt så finns det en hel del väldigt bra alternativ.
 
Men det vill jag säga att det kan hjälpa att ändra kosten om man har ADD/ADHD. Så om det är något du hört eller till och med funderar på. Ge det en chans! Om inte annat så är det faktiskt sagt att det är mer hälosamt för alla att i alla fall minska på gluten och laktos. Jag kan säga att en bra kost gör att jag märker stor skillnad på min energi och hur jag mår. Ett annat viktigt steg för mig har varit att äta regelbundet, med 2-4 timmars mellanrum mellan målen, det ger  ännu mer kunna behålla energin. Som det är nu så lyckas jag inte alla dagar, men jag jobbar på det. Nu kanske ni undrar men socker då? det är ju också en sak som pratas mycket om när det kommer till ADD/ADHD. Och visst det finns en hel del och säga om även det. Därför lämnar jag det till ett senare inlägg! Så detta var mina tips för nu mer om detta, socker och bra recept kommer framöver!
 
Kärlek,
 
 
 
AD(H)D - ADD - ADD kost - ADHD - ADHD kost - bra energi - gluten - hälsa - kost - kost och hälsa - laktos - mjölk - socker - vegan