Hur färger i ditt hem kan påverka och få dig att känna dig.

My home
 Fotografiet är taget på mitt hem för cirka 2 år sedan,
det har hänt en hel del sen dess & rött har plockats bort mer och mer.
 
När jag började läsa boken om feng shui jag tidigare tipsat om Rensa i röran av Karen Kingston så började jag även undra lite om färgernas betydelse då det bara nämndes lite kort i den boken att färger vi omger oss med i våra hem samt på våra kläder och annan omgivning kan ha stor betydelse för vårat mående. Många kan nog tycka att det är fjantigt. Men jag känner själv att jag tycker man ska vara öppen tills man bevisat motsatsen. 

Så jag började läsa en del om färgernas betydelse och läste framför allt om färger som jag omger mig av i hemmet. En färg som under en längre tid tagit väldigt mycket plats i mitt hem har varit rött. När jag sen började läsa om färgens röd betydelse och vad det kan skapa för en själv blev jag lite förskräckt.
redfengshui
Det jag framför allt reagerade på var "Man ska vara försiktig med den röda färgen eftersom för mycket rött kan skapa rastlöshet och ångest"
Inte speciellt bra då jag redan är rätt rastlöshet som person och säkerligen till stor anledning av min ADD. Och jag har lätt för att uppleva ångest, så att öka den med en färg känns inte alls positivt. Visst sen finns det positiva saker med färgen röd med som ni ser men för mig var det en aha upplevelse och efter att ha tagit bort mer och mer av den röda färgen hemma kan jag säga direkt att det fått mig att må mycket bättre sen om det har med det att göra, (vilket jag tror är stor anledning) eller om det är för att jag bara helt tröttnat på den så känns det ändå befriande. 

En färg som dock har andra platsen i att synas i mitt hem är färgen orange och det som står om den är betydligt mycket bättre och gör mig glad av att se. Så orange får gärna stanna kvar hemma hos mig och sprida ut sig mer.
 
orangefengshui
Tycker detta är väldigt intressant! och vill lära mig mer om färg, färglära och färgpsykologi. Så om någon har några tips om bra böcker eller annat får ni gärna tipsa!

Färg kärlek,
 
 
Karen Kingston - feng shui - färger - färgernas betydelse - orange - rensa i röran - rött